Voorbeelden
Wat doet volledigheid en keuzevrijheid nu in het dagelijkse leven, waar komt het van pas en hoe kunnen we situaties aanpakken?
Voor zowel volledigheid en keuzevrijheid hebben we voorbeelden, die helpen meer duidelijkheid te scheppen.
Volledigheid
Volledigheid betekent dat we openstaan voor iedereen, zonder van tevoren een mening te hebben of al iets van iemand te vinden. Jij bent jezelf en we willen jou graag leren kennen, met al jouw ideeën en mogelijkheden.
De rode trui
Stel je voor, je komt voor het eerst naar dansles en hebt de andere mensen die meedoen nog nooit ontmoet. Als je de danszaal in loopt zie je dat alle andere mensen een blauwe trui dragen, terwijl jij een rode trui aan hebt en je vraagt je af of dat erg is. Het antwoord op je vraag is nee. Het gaat er niet om welke kleur trui je draagt, de dansers willen jou graag leren kennen en samen een mooie dans maken. Het maakt niet uit hoe je eruit ziet, de dansers zijn nieuwsgierig naar wie jij bent en wat jij allemaal wil bereiken en vertellen.
Nieuwe klasgenoot
De zomervakantie is net voorbij, en Kai heeft zijn eerste schooldag in groep zeven. Als hij naar school komt ziet hij al zijn vrienden en samen lopen ze naar de klas. Wanneer iedereen op hun plek zit, zien ze dat er een nieuw meisje de klas binnen loopt. De meester vertelt dat ze Gioia heet en net is verhuisd. Kai heeft al sinds groep één dezelfde klas en kent iedereen, hij vindt het maar stom dat dit onbekende meisje nu ook deel is van hun klas. Als het pauze is gaat de hele klas naar het schoolplein, ze voetballen altijd met elkaar. Kai ziet dat het nieuwe meisje ook meeloopt naar het voetbalveld. Hij wil niet dat zij meedoet en zegt tegen haar dat nieuwe mensen niet mee mogen spelen. Wat Kai doet past niet bij volledigheid, wat zou Kai kunnen doen om toch vanuit volledigheid met het nieuwe meisje om te gaan?
Het is voor volledigheid heel belangrijk dat je open staat voor de ontmoeting. Kai heeft meteen een mening over het nieuwe meisje, nog voordat hij ooit met haar heeft gepraat. Kai mag er best van balen dat er een nieuw persoon in de klas is gekomen, misschien vindt hij het spannend om met nieuwe mensen om te gaan, of houdt hij niet van veranderingen. Dit op zichzelf is helemaal niet erg, maar het is heel belangrijk dat Kai het nieuwe meisje niet buitensluit of gaat pesten. Het is belangrijk dat hij accepteert dat ze er is en dat dit meisje net als ieder ander kind een plekje verdient in de klas en zichzelf mag zijn. Kai en Gioia hoeven geen vrienden te worden of elkaar heel leuk te vinden, waar het om gaat is dat ze openstaan voor elkaar en accepteren dat zij beiden deel zijn van de klas.
Keuzevrijheid
Keuzevrijheid betekent dat jij zelf mag kiezen wat jouw ideeën en doelen zijn en waar je wel of niet voor wil gaan, zolang je hierbij rekening houdt met de gevoelens van andere mensen.
Spreekbeurt
Stel je voor, je zit in de klas en de leraar vertelt dat jullie allemaal een spreekbeurt gaan geven in tweetallen. Jullie mogen zelf kiezen met wie je samenwerkt, en jij gaat samenwerken met Renée. Jullie mogen zelf een onderwerp kiezen. Jij wil heel graag een spreekbeurt houden over dolfijnen, maar Renée wil liever een spreekbeurt geven over vliegtuigen. Jullie proberen nog een ander onderwerp te vinden wat jullie allebei leuk vinden en zoeken naar een manier waarop jullie toch samen kunnen werken. Misschien is er een onderwerp wat jullie allebei leuk vinden? Jullie denken lang na en proberen een oplossing te vinden, maar komen erachter dat jullie totaal verschillende dingen leuk vinden. Wat moeten jullie nu doen?
Vanuit keuzevrijheid gaat het erom dat jij zelf jouw doelen en ideeën mag bepalen, zolang je hierbij wel rekening houdt met de gevoelens van anderen. Jij en Renée willen allebei een andere keuze maken, dat is niet erg, jullie luisteren naar elkaar en proberen te zoeken naar mogelijkheden om toch samen te kunnen werken. Jullie hebben geprobeerd om er samen uit te komen, maar kwamen erachter dat jullie echt een ander doel hebben. Ruziën over wie het onderwerp mag kiezen heeft helemaal geen zin, je hoeft niet je eigen idee op te geven of te zeggen dat het idee van Renée het niet gaat worden. Wanneer jullie hard hebben gezocht naar een oplossing, maar er toch niet uitkomen, is het belangrijk om te accepteren dat jullie allebei een andere kant op willen gaan. Dat betekent niet dat jullie opeens geen vrienden meer kunnen zijn, het blijkt alleen dat het niet handig is om bij deze opdracht samen te werken en dat jullie beter op zoek kunnen gaan naar een ander maatje. Het is op dit moment fijner om allebei een andere weg op te gaan, zodat jullie beiden je eigen doel waar kunnen maken.
Samen eten
Stel je voor, je gaat eten met een hele grote groep mensen. Jullie willen een gerecht uitkiezen wat jullie allemaal lekker vinden, maar het blijkt dat iedereen heel verschillende eetwensen heeft. Sommige mensen zijn vegetariër, sommigen hebben glutenallergie, anderen eten geen varkensvlees, weer anderen eten alles, sommigen houden niet van aubergine, een paar zijn veganistisch. Uiteindelijk besluiten jullie om allemaal iets te koken waar jullie van houden. Met al jullie gerechten samen maken jullie een groot kleurrijk buffet. Door dit grote buffet komen jullie allemaal achter nieuwe recepten, sommige recepten eten jullie niet, maar er is voor ieder wat wils en iedereen is een even groot deel van het geheel. Jullie hebben allemaal de vrijheid om zelf te kiezen wat jullie wel en niet willen eten. Hierbij is er geen goed of fout, iedereen houdt van andere dingen, en deze verschillen zorgen er juist voor dat jullie zo´n gezellige tafel vol met gerechten hebben kunnen maken! Met jullie verschillende ideeën en wensen maken jullie iets moois en interessants en zo leren jullie van elkaar.
Maar hier eindigt onze reis nog niet, we duiken dieper in, we gaan meer ontdekken en we gaan de volgende vraagtekens opklaren.